A Volkswagen továbbra is számol a gázüzemű járművekkel (javított)

Bár jelenleg sokan az elektromos hajtást tekintik az elsődleges alternatívának a hagyományos üzemű járművekkel szemben, nem szabad megfeledkezni a gázüzem által kínált előnyökről sem. Dr. Jens Andersen, a Volkswagen Csoport Földgáz Mobilitás Részlegének vezetője szerint a CNG-üzemű járművek a második legfontosabb pillért jelentik a német konszern számára. Dr. Jens Andersennel a medium.com készített interjút.

A Volkswagen nemrég tette közzé elektromobilitásra vonatkozó stratégiáját. Hogy lehet az, hogy még mindig kínálnak sűrített földgázzal hajtott járműveket?

A Volkswagen tisztában van felelősségével a dekarbonizáció csökkentése terén, mellyel közvetlenül hozzájárulhatunk a városok levegőinek tisztábbá tételéhez. Ezért döntöttünk az elektromobilitás masszív kiterjesztése mellett. Nézetünk szerint azonban nem elég csupán az elektromos járművekre építeni. Szükségünk van egy olyan megoldásra is, mely ugyanolyan gazdaságos és vonzó alternatívát kínál azon vásárlóink számára, akik valamilyen okból kifolyólag nem szeretnének beruházni az elektromos motorral szerelt járművekbe. Ez az alternatíva szakértők szerint a CNG-hajtás lehet.

Miben látja a gázüzemű járművek erősségét a dízel, a benzin, illetve az elektromos hajtáslánccal szerelt autókkal szemben?

A metán a legegyszerűbb szénhidrogén. Benne egy szénatomhoz négy hidrogén molekula kapcsolódik. Üzemanyagként történő alkalmazása fényes jövő előtt áll. A fenntartható módon előállított metán (biometán, Power2Gas) aránya 100%-ig is emelhető anélkül, hogy ez hatással legyen a motorra. A metán nem tesz kárt a motorban, ezért teljes mértékben vállalható alternatívának tűnik. Ez azonban már nem mondható el például azokról az üzemanyagokról, amelyekhez etanolt kevernek. Brazíliában a tisztán etanollal hajtott járművek példája mutatja, hogy más fajta technikai megoldásokra van szükség. Ezzel szemben a gázüzemű autók motorjai nem igényelnek eltérő megoldásokat.

Mit mondana annak a vásárlónak, aki olyan elektromos autóra vár, melynek már lényegesen nagyobb a hatótávja a jelenlegieknél, ahelyett, hogy inkább gázüzemű járművet vásárolna?

Először gratulálnék neki a döntése miatt, majd megkérdezném mi motiválja erre. Ha ökológiai megfontolásból venne elektromos autót, akkor felajánlanám neki, hogy ahelyett, hogy vár, inkább vásároljon e-Gas járművet. Ezzel jelentős mértékben hozzájárulna a városi károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez. Emellett alacsonyabb üzemeltetési költségekkel számolhatna a hagyományos üzemű járművekhez képest.

2015-ben a sűrített földgázzal hajtott járművek regisztrációja először csökkent Németországban. Ez lenne a vég kezdete?

Ha Németországban mindent az e-mobilitásra tennénk fel, akkor az a gázüzemű közlekedés végét jelentené nálunk. De ez nem fog megtörténni. Olaszország példája remekül mutatja, hogy mindez másképpen is alakulhat. Ott az állam, az autóipari és gázipari szereplők közös munkával és együttműködéssel elképesztő áttörést értek el a gázüzemű közlekedés terén. Ennek köszönhetően Olaszország jelenleg azt tervezi, hogy megháromszorozza a gázüzemű járművek számát, emellett tervben van a töltőállomások számának megduplázása is. A Volkswagen Csoport szeretne tanulni ezekből a sikerekből.

Véleménye szerint mely szempontok nem kapnak elég figyelmet a gázüzemű személyautók és könnyű teherbírású járművek terén?

A környezeti szempont az, véleményem szerint, mely teljesen mellőzve van és nem csak közlekedési szektorban, hanem minden téren. Holott nincs még egy olyan szénhidrogén, ami olyan tisztán égne el, mint a metán, ezért kulcsszerepet játszik az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésében, valamint a fenntartható fejlődés megteremtésében. Sajnos a közvélemény számára nem annyira ismert, hogy a gázüzemű járművek akár bio CNG-vel is üzemeltethetők szinte 100 százalékos CO2-mentes üzem mellett.

A kereslet növekedéséhez az autógyártók szempontjából a célzott marketing is hozzájárulhat. Tud a Volkswagen Csoport hatni valamilyen módon a vásárlói szokások pozitív irányú változásaira rövid, illetve középtávon?

Természetesen, jelenleg intenzíven dolgozunk új marketing stratégiánkon. Célunk az, hogy vonzóbb termékeket kínálhassunk különösen flottaüzemeltetők számára Németországban, főleg a nagyvárosok vonzáskörzetében.

A Skoda Citigo, Volkswagen Caddy Maxi, vagy a hamarosan megjelenő Audi A5 g-tron közül melyik az ön kedvence?

Ez olyan, mintha megkérdezne egy apát, hogy melyik a kedvenc lánya, amire ő azt felelné, hogy mindegyiket egyformán szereti. Így van ez esetemben valamennyi gyártmányunkkal. Mindegyik felsorolt jármű összhangban van ökológiai és mobilitási elképzeléseinkkel, emellett számtalan egyedi tulajdonsággal és előnnyel rendelkeznek.


docx A hír letölthető .docx formátumban