Az autóipar üdvözli a szigorúbb kibocsátási teszteket

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) üdvözli, hogy az Európai Bizottság két új tesztet vezet be a személyautók- és a kis-haszonjárművek károsanyag-kibocsátásának mérésére. Az új modellek csak akkor közlekedhetnek az EU-ban, ha azok megfelelnek ezen méréseknek.

Az új laboratóriumi teszt, a WLTP reálisabb vizsgálati feltételeket ír elő a légszennyező anyagok és a szén-dioxid kibocsátás mérésére, mint a korábbi, elavult módszer, az NEDC. Így mostantól sokkal pontosabban lehet mérni a járművek üzemanyag-fogyasztását és károsanyag kibocsátását.

Kép forrása: trusteddealers.co.uk

Egy másik, a közúti szennyezőanyag-kibocsátás mérésére szolgáló teszt is szeptember elsejétől lépett életbe. Ezt, a „valós vezetési kibocsátás” ellenőrzését szolgáló tesztet (RDE) egyelőre kizárólag Európában alkalmazzák. Ebben az esetben kint az utakon, különböző körülmények között mérnek a mobil műszerekkel, majd a kapott eredményeket összevetik a WLTP laboratóriumi eredményeivel.

„Az autóipar komoly erőfeszítéseket tett az RDE-kompatibilis Euro 6 járművek károsanyag-kibocsátásának jelentős csökkentése érdekében” – nyilatkozta Erika Jonnaert, az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) főtitkára. „Ezek a dízel járművek nem csak a laboratóriumban, hanem az úton is nagyon kevés szennyezőanyagot juttatnak a levegőbe. Biztosak vagyunk abban, hogy ezeknek a legmodernebb dízeleknek, valamint a velük lebonyolított flottamegújítási programoknak nagy szerepük lesz az uniós levegőminőségi célkitűzések elérésében.”

Az ACEA üdvözli azt a tényt is, hogy a valóságos kibocsátást mérő RDE egységes lesz az Unió egész területén. Ezzel megszüntethető az a káosz, amelyet a sok, különféle teszt használata eredményezett, eddig ugyanis más-más megoldást javasoltak például a helyi önkormányzatok, a városok és más érdekeltek.

A valódi áttörést ugyanakkor a gázüzemű járművekkel lehet elérni, ugyanis a gázmotorok többsége már jóval a legszigorúbb normák alatt teljesít. Ezzel nem csak jelentős mennyiségű szén-dioxid, hanem az ózonpajzs ritkulásáért, illetve a légzőszervi megbetegedésekért felelős nitrogén-dioxid kibocsátástól is megkímélik a városok levegőjét.