Az Iveco is részt vett a TEN-T Days 2018 konferencián

Földgázüzemű kishaszonjárművei, tehergépkocsijai és autóbuszai teljes kínálatával – a városi alkalmazásoktól egészen a városközi és távolsági személy-, illetve teherszállításig – képviseltette magát az IVECO Ljubljanában (Szlovénia), a Trans-European Network for Transport (TEN-T) Days az Európai Bizottág Mobilitáspolitikai és Közlekedési Főigazgatósága által támogatott konferenciáján.

Az IVECO is részt vett április 25. és 27. között Ljubljanában a TEN-T Days 2018 konferencián. Az immár kilencedik alkalommal megrendezett esemény az Európai Unió magasszintű infrastruktúra-politikai találkozója, ahol európai miniszterek, az Európa Parlament tagjai és jelentős részvényesek vitathatják meg a szállítás, az energiagazdaság és a digitális connectivity további együttműködési lehetőségeit, illetve annak módjait, hogyan járulhatnak hozzá a transzeurópai szállítási hálózat alapjain az okos, hosszú távon fenntartható és biztonságos mobilitáshoz.

A konferencia fő témái és programjai között az alternatív üzemanyagok piacának tervek, célkitűzések és politikai intézkedések segítségével támogatott fejlesztéséről tartott ülés is szerepelt. Az IVECO – a találkozón résztvevő egyetlen tehergépkocsigyártóként – földgázüzemű kishaszonjárművei, tehergépkocsijai és autóbuszai teljes kínálatával képviseltette magát és DAILY Hi-Matic Natural Power modelljének tesztvezetésére is lehetőséget kínált.

Pierre Lahutte, az IVECO márka elnöke így kommentálta: „Miközben elektromos járműveket is fejlesztünk – mint például városi autóbuszainkat, vagy az „utolsó kilométerek” és a belvárosok logisztikai feladataira ideális DAILY modelleket –, az IVECO a metánban és a biometánban is széleskörű alternatívát lát a gázolajjal szemben, mégpedig szállítási alkalmazások széles palettáján, egyszerre kínálva hosszú távon fenntartható gazdaságosságot, illetve lehetőséget a well-to-wheel mérleg szerinti szén-dioxid-kibocsátás drasztikus csökkentésére.”

Az IVECO földgázüzemű modelljei teljes palettáját bemutatta

Az IVECO számára már jó ideje egyértelmű, hogy a földgáztechnika a leghatékonyabb, egyben kiforrott és széles körben megfizethető műszaki megoldás a nagyvárosi régiók légminőségi problémáinak megoldására, illetve az üvegházhatású gázok kibocsátásának mérséklésére. Napjainkban a földgáz az egyetlen olyan alternatív üzemanyag, amely már rövid- és középtávon is a széles körű elérhetőség perspektíváját kínálja. Az IVECO fejlett Natural Power technikájával, illetve a hosszú távon fenntartható üzemet biztosító üzemanyaggal hajtott modelljei széles palettájával – a könnyű haszonjárművektől egészen a távolsági forgalomra készülő, nehézkategóriájú tehergépkocsikig, valamint az autóbuszokig – ez az alternatív megoldás már napjainkban valósággá válhat.

A TEN-T Days alkalmával tesztvezetés során is kipróbálható volt a DAILY Hi-Matic Natural Power modell a 2018-as „Nemzetközi Év Kishaszonjárműve” („International Van of the Year 2018”) díjjal kitüntetett, hosszú távon fenntartható üzemű IVECO DAILY Blue Power család tagja, egyben az első könnyűkategóriás haszongépjármű, amelynek földgázüzemű motorja nyolcfokozatú automata sebességváltóhoz csatlakozik. A DAILY Hi-Matic Natural Power még tovább fejleszti a városi szállítás már eddig is legjobbnak számító megoldását e tökéletes kombinációval, vagyis az IVECO Natural Power technika hosszú távon fenntartható üzeme és a kategóriában egyedülálló Hi-Matic sebességváltó nyújtotta élvezetes vezetés együttesével. Vezetőfülkéje kiemelkedő kényelmét rendkívül csendes és kulturált járása növeli tovább, de környezetvédelmi előnyei is hasonlóan figyelemreméltóak. Valós üzemi körülmények közötti városi forgalomban szén-dioxid-kibocsátása öt százalékkal adódik alacsonyabbra a vele összevethető dízelüzemű változaténál, biometán használatával pedig már a nulla szintet közelíti. Üzemanyag-költségei a földgáz kedvezőbb árának köszönhetően szintén különösen előnyösen, a dízelmodellekkel összevetve akár 35 százalékkal is alacsonyabban alakulnak.

Az EUROCARGO Natural Power hathengeres földgázüzemű erőforrással készül, amelyet 210 lóerő teljesítmény mellett magas, 750 newtonméteres forgatónyomaték-szint jellemez. Főbb paraméterei és terhelhetősége megegyeznek a dízelváltozatéval, maximális hatótávja 400 kilométer. A 2016-ban a „Nemzetközi Év Teherautója” („International Truck of the Year 2016”) díjjal kitüntetett EUROCARGO-család tagjaként az ideális városi teherautóként („the truck the city likes”) ismert EUROCARGO Natural Power elsősorban a nagyvárosok forgalmában érzi otthon magát. Alacsony károsanyag-kibocsátásához csendes üzem (PIEK-minősítés, 72 dB alatti zajszint) párosul, amely a forgalom elől elzárt zónákban is lehetővé teszi a közlekedést és az éjszakai munkavégzés szempontjából is ideális.

A STRALIS NP 460 – amelyet az Egyesült Királyságban az „Év Alacsony Károsanyag-kibocsátású Tehergépkocsija” („Low Carbon Truck of the Year”) díjjal tüntettek ki – az első kifejezetten a távolsági szállítmányozás céljaira kifejlesztett földgázüzemű tehergépkocsi. A nehézkategóriájú földgázüzemű teherautók eddigi egyetlen teljes sorozataként a legújabb generációs automatizált sebességváltóval felszerelve mindenfajta szállítási feladat optimális kiszolgálása jegyében készült, a hosszú távú fenntarthatóságot a legnehezebb távolsági alkalmazások során is nagy teljesítménnyel, magas fokú termelékenységgel és nagy hatótávval ötvözve. A megfelelő kialakításban sűrített (Compressed Natiral Gas; CNG) vagy cseppfolyósított földgázzal (Liquefied Natural Gas; LNG) is üzemeltethető és 460 lóerős teljesítménye mellett a STRALIS NP 460 szimpla üzemű LNG-változatában akár 1600 kilométer hatótávot is kínál. Az Euro 6 kipufogógáz-szabvány határértékeihez viszonyítva a részecske- és nitrogén-oxid (NOx) emisszió drasztikus csökkenése, biometánnal üzemeltetve pedig 95 százalékkal alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátás is jellemzi, de rendkívül csendes járásával és 71 dB alatti értékével a zajszennyezést is nagyban mérsékli. Az IVECO legfejlettebb közúti üzemanyag-megtakarítási technikáit felvonultatva a dízel teherautókénál akár kilenc százalékkal kedvezőbb teljes birtoklási költség (Total Cost of Ownership) jellemzi. A forradalmi STRALIS NP 460 a valóban hosszú távon fenntartható logisztika jelentős versenyelőnyét kínálja a szállítmányozók számára.

Az IVECO BUS CROSSWAY Low Entry Natural Power 12 méteres autóbusz kifejezetten a városi és városközi személyszállítás kihívásai jegyében született, miközben a környezetvédelmi célkitűzéseknek is eleget tesz. A földgázüzemű változat egyaránt kínálja a CROSSWAY család számára nagy sikert hozó összes erényét – elsősorban gazdaságos üzemét és sokoldalúságát –, emellett azonban az alternatív hajtásrendszer előnyeivel is szolgál. A 2018-ban a városközi (Intercity) kategóriában az „Év Hosszú Távon Fenntartható Üzemű Autóbusza” („Sustainable Bus of the Year 2018”) díjjal kitüntetett modell számos erényét elismerték, köztük a tetőn elhelyezett CNG-tartályok ötletes és szabadalmaztatott megoldását, akár 600 kilométeres hatótávját, valamint különösen környezetkímélő és üzemanyag-takarékos Cursor 9 NP erőforrását. Előbbi kialakítás nagyobb belmagasságot tesz lehetővé, miközben a jármű a piacon rendelkezésre álló legkisebb teljes magasságnak (3210 mm) köszönhetően különösen széles körben alkalmazható.