Beváltották a hozzájuk fűzött reményeket a CNG-buszok és teherautók

Budapest, 2017. március 21. – Hazánkban az állami tulajdonú társaságoknál az elmúlt években beszerzett, sűrített földgázzal hajtott (CNG) haszonjárművek beváltották a hozzájuk fűzött reményeket. „A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) azzal számol, hogy hamarosan tovább folytatódhat a földgáz-üzemű járművek beszerzése a hazai cégeknél” – hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik az MGKKE elnöke.

A MGKKE tagjai közé tartozó Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) még 2014-ben 60 darab Iveco Stralis típusú teherautót állított forgalomba a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés lebonyolítása érdekében. „A társaság tapasztalatai alapján elmondható, hogy ezen járművek gazdaságosabban üzemeltethetők, nem utolsósorban pedig jelentős környezeti terheléstől óvják meg a fővárosban élőket” – emlékeztetett Domanovszky Henrik. A sűrített földházzal hajtott teherautók üzemanyagköltségei jóval alacsonyabbak a hasonló kategóriájú, dízeles változatokhoz képest.

Az FKF egyik Iveco Stralis CNG üzemű teherautója két év, 24 300 kilométer futás megtétele során 15,7 tonna földgázt használt fel. „Kedvező fogyasztásának, valamint a CNG-üzemből fakadó előnyöknek köszönhetően még a rendkívül alacsony kőolaj ár mellett is 20 százalékkal kevesebbe került a tankolása, mint egy hasonló dízelüzemű hulladékgyűjtő autóé” – emelte ki Domanovszky Henrik. Hozzátette: 2017-től a hulladékgyűjtésben is visszaigényelhető a CNG jövedéki adója, így az üzemanyagköltség megtakarítás 30 százalék fölé emelkedett.

35%-os megtakarítás a Magyar Posta tesztüzeme során

A CNG-üzemmel kapcsolatos kedvező tapasztalatok a Magyar Posta figyelmét is felkeltették, ezért az állami vállalat 2016-ban egy Iveco Hi-Road típusú, CNG-üzemű, nehézkategóriás nyergesvontatót tett próbára. A két hónapos próbaidőszak alatt a jármű pótkocsival együtt vett részt a küldemények szállításában a Budaörs – Fót – Szolnok – Kecskemét – Szeged és Fót-Budaörs-Székesfehérvár útvonalon, a logisztikai központok között.

A tesztidőszak alatt a jármű összesen 22 183 kilométert tett meg. Ez idő alatt 100 kilométeren16,98 kilogramm CNG-t használt fel. Az Iveco Hi-Road CNG fogyasztási adatait összehasonlítva egy hasonló kategóriájú dízel üzemű járművel megállapítható, hogy a földgázüzemű teherautó üzemanyagköltsége 35 százalékkal kisebb. Ez 100 kilométeren hozzávetőlegesen legalább 3500 forint megtakarítást eredményez. A tesztidőszak alatt a járművel összességében elégedettek voltak a sofőrök. „A Magyar Posta munkatársai dicsérték a teherautó fordulóképességét, úttartását, emellett kiemelték könnyű kezelhetőségét, valamint a motor csendes működését. Bízunk benne, hogy a kedvező tapasztalatok CNG-üzemű járművek beszerzésére ösztönözik a haszonjármű üzemeltetőket” – jegyezte meg az MGKKE elnöke.

Kedvező városi tapasztalatok

A CNG-üzemű járművek előnyei a közösségi közlekedésben is teljes mértékben kiaknázhatók. Hazánkban jelenleg Budapesten, Kaposvárott, Zalaegerszegen, Szegeden és Miskolcon közlekednek CNG-buszok. „Mindegyik városban nagyon pozitívak a tapasztalatok a gázüzemű autóbuszok üzemeltetéséről. A közlekedési társaságok határozott, akár 40 százalékos költségcsökkenést is tapasztalnak a dízelüzemhez képest, és nem csak az utasok, de a sofőrök körében is hamar elfogadottá váltak a környezetbarát üzemű járművek”– tette hozzá Domanovszky Henrik.

A miskolci autóbuszok kedvező károsanyag-kibocsátási értékeit a PEMS-műszerrel történő mérések is igazolták. A MGKKE és a KTI közös munkája fény derített arra, hogy a földgázüzemű autóbuszok 98 százalékkal kevesebb nitrogén-oxidot juttatnak a levegőbe az Euro IV-es motorral szerelt és korszerűnek tekintett dízelüzemű változatoknál. A Miskolcon közlekedő CNG-s buszflotta forgalomba helyezése óta legalább 66 tonnával kevesebb nitrogén-oxidtól (NO+NO2) óvta meg a nagyváros levegőjét, de ugyancsak tonnákban mérhető a szilárd részecske kibocsátás elkerülése. „Ennek haszna a legfontosabb értékben, az egészségben jelentkezik, a szálló por ugyanis az emberi szervezetbe jutva szív- és légzőszervi megbetegedéseket okozhat, időelőtti elhalálozáshoz vezethet. Magyarország e téren rendkívül rossz statisztikáján épp a városban élők körében lehet a földgázüzemű hajtással jelentős javulást elérni” – hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik.

A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületről (MGKKE)

Az MGKKE, vagyis Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületet alapító tagjai azért hozták életre, hogy együttes erővel segítsék elő hazánkban is a gázüzemű járművek elterjedését, amelynek kedvező hatásai mindenki számára tartogatnak előnyöket. Az MGKKE tagjai között olyan szakmailag elismert, nagy cégek szerepelnek, amelyek együttesen a gázüzem elterjedéséhez minden elemet felölelnek; a biogáz kondicionálás technológiáját szolgáltató, töltőállomás infrastruktúrakészítő, járműgyártó és –forgalmazó, továbbá gázszolgáltató mind megtalálható a tagok sorában, így az érdeklődők számára teljes körű tanácsadással szolgálhatnak.

Háttérinformáció

A CNG 200 barra sűrített metángázt jelent, amely származása szerint lehet földgáz, vagy alternatív kitermelésű ún. kísérőgáz is. Továbbá származhat megújuló forrásból, a biogáz előállítás fontos alkotó részét értékes metángáz képezi, ez tisztítás után járműhajtására is alkalmas. Ipari előállítás szintén létezik, pl. a biomassza pirolízises feldolgozási folyamatában előállított szintetikus gázból tiszta metángáz is formálható, de az Audi által e-gas-nak nevezett, a megújuló áram transzformálásával előállított gáz is tiszta metán. A metán, kémiai képlete szerint CH4, az összes szénhidrogén molekula közül a legkedvezőbb molekula szerkezetet kínálja ahhoz, hogy az égéstérben a legkevesebb károsanyag fejlődjön és a legalacsonyabb üvegházhatású CO2 emissziót bocsássa ki. Számszerűen, dízel motoroknál akár 10 %-kal, benzinmotoroknál mintegy 25 %-kal kisebb kipufogó CO2 emissziót okoz. A megújuló forrásból származó metán esetén, az alapanyag és a technológia függvényében a légkörbe jutó új üvegházhatású gáz mennyisége még sokkal alacsonyabb, akár nulla közelébe is csökkenhet. Mindeközben a metángázzal hajtott motorok PM (PM10, PM2,5 egyaránt) szilárd részecske kibocsátása szinte nulla, NOX kibocsátása pedig már régóta az évtized közepétől majd érvénybelépő nagyon szigorú EURO6 előírásai által megszabott határérték alatt marad. Nem utolsó sorban, haszonjárműveknél és buszoknál van komoly jelentősége a jelentős, akár 5 dB-lel alacsonyabb üzemi zajszintnek, ami kevesebb, mint fele akkora zajterhelést jelent.

Figyelem! Ez az autógáz nem az az Autógáz, amelyet LPG néven széles körben használnak ma Magyarországon is és elsődleges alapanyagául a propán, valamint bután gázok elegye szolgál és elsődlegesen a kőolaj finomítás egy termékeként kerül a töltőhelyekre. A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületet alapító tagjai azért hozták életre, hogy együttes erővel segítsék elő hazánkban is a gázüzemű járművek elterjedését, amelynek kedvező hatásai mindenki számára tartogatnak előnyöket. Az MGKKE tagjai között olyan szakmailag elismert, nagy cégek szerepelnek, amelyek együttesen a gázüzem elterjedéséhez minden elemet felölelnek; a biogáz kondicionálás technológiáját szolgáltató, töltőállomás infrastruktúrakészítő, járműgyártó és –forgalmazó, továbbá gázszolgáltató mind megtalálható a tagok sorában, így az érdeklődők számára teljes körű tanácsadással szolgálhatnak.


Kommunikációért felel
Aranyi Péter
One PR Kft.
+36-70-770-7467
peter.aranyi@oneonone.hu

Szakmai kérdésekért felel
Domanovszky Henrik
az MGKKE elnöke
+36-70-396-7502
domanovszky@panlng.eu


docx A sajtóközlemény letölthető .docx formátumban